Gdy pojawia się w domu maleńkie, nowo narodzone dziecko rodzice jeszcze nie uświadamiają sobie, że w ciągu najbliższych kilku lat będą odkrywać z nim świat na nowo. Szczególnie szybkie zmiany w rozwoju dziecka, nabywaniu przez niego nowych umiejętności widać przez pierwsze 12 miesięcy jego życia. Nasze dziecko z maleństwa, które leży spokojnie w łóżeczku „przemieni” się w ciekawego świata, bystrego małego człowieka.
O co chodzi z tym „rozwojem”…
Rozwój to proces zdobywania przez każdego małego człowieka nowych umiejętności, wynikających z poznawania przez niego otaczającego go świata. Przez ten pierwszy okres nasze dziecko będzie równocześnie rozwijało zarówno możliwości ruchowe jak i psychiczne. Obie te sfery w początkowym rozwoju maleństwa są nierozłącznie ze sobą związane i stanowią one rozwój sensomotoryczny. W dalszym życiu będą one przebiegały z większą autonomią.
Prawidłowy rozwój sensomotoryczny, czyli inaczej psychoruchowy jest ściśle związany z dojrzewaniem ośrodkowego układu nerwowego naszego dziecka. Mózg maleństwa otrzymując różnego rodzaju bodźce z otoczenia zewnętrznego uczy się je rozpoznawać i kojarzyć z sytuacjami czy osobami. Tak jak każde dziecko rozpoznaje głos swoich rodziców, bo słyszał je już w życiu płodowym oraz tuż po urodzeniu i kojarzą się mu z ciepłem i bliskością, tak poznaje otaczający go świat – przedmioty, dźwięki. W ten sposób powstają jego doświadczenia. Uczy się on również nowych i doskonali nabyte już umiejętności.
Tak jak każde dziecko jest indywidualnością, tak i zróżnicowany jest jego rozwój. Rodzice często porównują tempo rozwoju własnego dziecka z innymi maluszkami zaprzyjaźnionych mam i tatusiów. Nie jest to dobry pomysł, bo niektóre dzieci zdobywają umiejętności wcześniej, a innym zajmuje to nieco więcej czasu. Niektórzy rodzice próbują „przyspieszać” rozwój własnego dziecka, chcąc sprawić by szybciej zaczęło raczkować czy wstawać. Najlepszą dla nich radą jest po prostu cierpliwość.
Co to takiego kamienie milowe?
Kamienie milowe zwane również zwrotnymi punktami rozwojowymi są to umiejętności zdobywane przez dziecko. Są one dość spektakularne i łatwo zauważalne przez rodziców. Te określone umiejętności (sekwencje rozwojowe) są niezbędne do dalszego poznawania świata. Każdą z tych umiejętności dziecko powinno osiągnąć w odpowiednim przedziale czasowym. Jednak najistotniejsze jest zachowanie kolejności zdobywanych umiejętności, a nie czy dziecko osiągnęło je na początku „zalecanego” okresu. Ważny jest również sposób ich wykonywania, czyli jakość poszczególnych ruchów. Jeśli na przykład dziecko próbuje unosić główkę to należy zwrócić uwagę na ułożenie jego ciała, głowy czy kończyn. Może się okazać, że dziecko „o czasie” zdobyło daną umiejętność, ale sposób jej wykonania sugeruje, że układ nerwowy oraz mięśniowy nie funkcjonuje prawidłowo. Gdy tylko pojawią się kłopoty, warto zwrócić się po poradę do lekarza pediatry.
Kamienie milowe
Poniżej zamieszczone umiejętności i okres czasu, w którym nasze maleństwa powinny je zdobywać.
• 1 – 3 miesiąc życia – okres asymetrii podczas wykonywania ruchów, pierwsze próby wyciągania głowy do góry,
• 3 – 4 miesiąc życia – okres lokomocji,
• 6- 10 miesiąc życia – pierwsze próby siadania i raczkowania,
• 8 – 12/13 miesiąc życia – pierwsze próby wstawania,
• 10 – 18 miesiąc życia – nauka samodzielnego chodzenia,
• 16 – 22 miesiąc życia – bieganie, zawracanie.
ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00